Behind the scenes: 10-talet

30.10.2013 kl. 09:46

Idén med 10-talsfotograferingen var att göra en modern version av den tidens svartvita stela studiofotografering. Bakgrunderna var ofta föreställande med motiv som salonger eller skogar, modellerna var rakt uppställda och naturljuset kom ifrån takfönster. En skog kändes helt rätt. Problemet var alltså: hur får vi in en skog i en studio?

Min första idé gick ut på projicering, alltså att placera en projektor bakom modellen, från vilken ett annat fotografi föreställande en skog projicerades på bakgrunden. Efter noggranna diskussioner med lärare och elever på Novias fotoutbildning, och främst med fotografen Julia Lillqvist, kom vi fram till att den idén troligen skulle skapa fler problem än lösningar. Avståndet mellan projektor och projiceringsduk skulle behöva vara enormt, alternativ kunde projiceringen istället riktats uppifrån. Skulle bakgrunden framstå som lysande? Vi kunde inte lita på naturljus eftersom fotodatumet var i slutet av oktober, även om Campus Allegros studio har stora fönster, så hur skulle blixtljus påverka projiceringen? Kanske helt fräta ut den? 

Övriga idéer; en utskrift på 4x6 meter - väldigt dyrt och framförallt väldigt, väldigt oekologiskt att skriva ut en bakgrund för ett enda användningstillfälle och ödsla massor av papper, färg och energi på det. En målning hade varit ypperligt, men tiden var knapp och i budgeten fanns inga sådana finanser inräknade. Den enklaste lösningen, photoshop, kändes lite, lite som fusk. När vi diskuterade hur man i så fall skulle behöva vinkla och vrida och förstora och förminska bakgrunden på varje enskild bild kom vi fram till att lösningen inte var så enkel ändå.

Men har inte en enda människa en existerande skogsbakgrund då? Teatrar, andra fotostudior, folk med fototapeter? Man ska aldrig glömma en enda kontakt, så jag ringde en fotograf jag praktiserat hos för massor av år sen, och se - där fanns den, bakgrunden. Inte i gråskala, inte en exakt kopia av 10-talets bakgrunder, men alldeles tillräckligt bra. Över 3 meter bred, över 6 meter lång, föreställande en sagoskog i pasteller. Men i editeringsskedet finns förstås alla möjligheter att förvandla ponnypasteller till minimalistisk gråskala. Perfekt, och helt rätt enligt ekotankesättet.

Foto: Julia Lillqvist. Design: Ina Nordberg @ Deformed by Ina. Modell: Nina Snellman. Make up: Tanja Cederblom. Make up-produkter: Ekosoppi & Swedish Beauty Factory. Hår: Pernilla Lamminen @ Frisering Mari. Hårprodukter: am Naturprodukter

Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 5 med bokstäver:

 

White Trash är ett pågående designprojekt inom ekologiskt brudmode. Slutprodukten är en kollektion brudklänningar tillverkade av återvunnet material, som ska stå klar våren 2014. Inspirationen kommer från brudmodets förändring från 1900-tal till 1980-tal. Bakom projektet och kollektionen står Ina Nordberg. Här kan man läsa om hur projektet framskrider, från planering till färdig kollektion, men också om annat som tangerar ekologiska bröllop, brudmode och sådant som hör bröllop till. Vill du delta i projektet på ett eller annat sätt? Tveka inte att ta kontakt! Rent geografiskt sett äger projektet rum i Österbotten.

Ina Nordberg - formgivare & klädsömmare

+358503814828, ina.nordberg13@gmail.com, www.deformedbyina.com

Projektet finansieras bl.a. av Konstsamfundet, Svensk-Österbottniska Samfundet, Centralkommissionen för Konst/Österbotten och Eugéne, Elisabeth och Birgit Nygréns Stiftelse.