Bloggposter

Fotografering

På torsdag äger 20-talsfotograferingen rum. Modellen är Sara Hult denna gång, en tjej som egentligen sökte som modell till 40-talsfotograferingen men som kändes ännu mer rätt för 20-talet. Pernilla Lamminen på frisering Mari står för den festliga 20-talsfrisyren och Jarno Pellinen på Photoshooter ska knäppa. Sminket görs av Tanja Cederblom och som ekologisk sminksponsor står Ekosoppi i Vasa. 

Det känns länge sedan förra fotograferingen, den ägde rum på luciadagen närmare bestämt, då med Julia Lillqvist bakom kameran och platsen var Strengbergshuset. Modellen är vackra Lotta Wiklund, här kommer några teaserbilder. Håret har Jonna Höglund på Polka gjort och smyckena kommer från franska Batucada Fashion

 

18.03.2014 kl. 15:43

Julia Lillqvist ställer ut White Trash-bilder

Här har det varit osannolikt tyst ett tag. Det är, fortfarande, mycket på gång. En snabb uppdatering: 20-talet i produktion, 80-talet riktigt snart likaså. Fotograferingar för 20- och 80-talet i samarbete med Jarno Pellinen på Photoshooter under mars månad.

Min andra duktiga fotograf Julia Lillqvist  ställer ut en del av White Trash-bilderna i Lapua ända fram till 9 mars, så passa på och kika in där om ni har vägarna förbi. Julia har fotograferat 4 av decennierna och ställer ut 40- och 60-talet. 

(Foto: Julia Lillqvist)

En svensk dagstidning TTELA, skrev om White Trash i sitt vändagsspecial, förutom ett halvt uppslag fick vi också en helbild på ingångssidan, de valde 70-talsklänningen till det. Just den har inspirerat även andra, svenska ecobride.se bloggade med inspiration av 70-talet, här finns det inlägget.

Planerna framöver är att delta i Jakobstads brudmässa 5-6.4.

27.02.2014 kl. 08:52

Photoshoot 60-tal

Igår gick 60-talets photoshoot av stapeln. Den första planen var att fotografera i vardagsrumsmiljö inredd i 60-talsstil. En hostel-café-kombination i Jakobstad skulle ha varit ypperlig, men de hade fullt sjå med att ställa till med julmarknad, så tyvärr var det inte en möjlighet. Fotografen Julia Lillqvist tipsade om de stora vita tomma salarna i Strengbergshuset (Jakobstad), några telefonsamtal senare kunde hon åka dit och kolla ljusförhållandena. Hon bokade på direkten.

Klockan halv två inleddes frisering och sminkning av modellen Lotta, experterna på varsitt område var förstås Jonna Höglund (Polka) och Tanja Cederblom. Ekologiska skönhetsprodukter sponsrades av am Naturprodukter och Ekosoppi. Resultatet blev magnifikt bra, ni får se senare. I frisörsstolen mittemot satt en äldre dam som just blivit permanentad. Hon hade noggrant följt med förvandlingen av modellen från vanlig dagisfröken till underbar sextiotalsbrud. "Ni lägger väl bandet i håret nu?" sa hon när Jonna var klar med stylingen av Lottas pannlugg, "jag skulle vilja se hur vackert det blir när allt är färdigt!" Hon mindes själv sextiotalet och kom med expertkommentarer om läppstiftsfärger. =)

Väl framme på fotograferingsplatsen var det mörk. De stora vita salarna lystes svagt upp av stadsljuset utanför. Vi knixade lite med belysningen men beslöt oss för modelljus istället för blixtar, för att behålla stämningen av de skymda salarna. Det ska bli mycket spännande att se bilderna, jag tror nämligen de är urbra. Tre timmar tog det, och då var modellen rejält trött i fötterna. Förutom White Trash 60s-klänningen fick hon nämligen modella en vintagebrudklänning från 1964, och en liten ekologisk cocktailklänning i guldlamé för bröllopets sena timmar. Klänningarna ackompanjerades av franska Batucada Fashions grafiska smycken. Tack alla inblandade, toppenjobb!

14.12.2013 kl. 10:24

40-talet; photoshoot, makeup, hår och skor

Äntligen lite bilder från 40-talets photoshoot, ni får ha överseende, det är mycket nu. Härliga härliga bilder har Julia Lillqvist knäppt. Det var lite knepigt ett tag under photoshooten, rummet vi valt ut (i Västmanmors Stuga i Jakobstad) var 2,5*3 meter stort ungefär. Ett enda fönster fanns det, och Julia ville supergärna ha naturljus. Fönstret var i nordlig riktning, klockan var över tre på eftermiddagen, det var mulet, svinkallt och utsikten utanför var en föga bedårande sportbutik. Lycka till med det naturljuset. Vi riggade blixtar och gömde oss på minimala utrymmen med reflektorer ett tag, för det var verkligen mörkt som i en säck, och dessutom mycket opraktiskt att organisera med blixtar i det minimala rummet. Men sen, mittiallt hände något. Det ljusnade utanför och vi närmast välte undan blixtarna. Julia fick sitt naturljus, och tack och lov för det. För resultatet och bilderna är fantastiska. 

Vackra modellen Erica hade toppenfärg på sitt hår, och den är alldeles egen och naturlig - så fint. Jonna Höglund på Polka gjorde detta underverk till frisyr med hjälp av ekologiska produkter från Am Naturprodukter. Tanja Cederblom sminkade, som brukligt är, och produkterna är från Ekosoppi. Här följer sminklistan:

Underlag med Sukis foundation (från Swedish Beauty Factory) och Flows mineralpuder, nyansen Porcelaine. Dr Haushkas concealer i T-zonen. Benecos rouge, Mallow Rose, blandad med Laveras rouge Lovely Peach för att få rätt färg och ett ganska kraftigt lager för lagom mycket kindben. Brynen målades med Santes Eyebrow Pencil No1 och stabiliserades med Laveras ögonbrynsgel. För att ytterligare få dem skarpare fyllde Tanja även i dem med en mörkbrun ögonskugga från Sante (Eyeshadow Trio No.6). Eyelinern är Santes flytande, applicerad med en mycket bättre pensel dock än den som medföljer. Ögonskuggan är Benecos Natural Duo Eyeshadow Jungle, den mörkaste nyansen som bas och Dr Haushas Solo No.1 över hela ögonlocket. Läpparna är gjorda med Benecos Dark Red + Benecos läppenna. Fransarna är målade med Santes mascara, och faktiskt efter att de underbara fransarna från Paperself (Swedish Beauty Factory) är påklistrade. Det visade sig vara ett smart drag, för dels blir det på så vis lättare att limma på lösfransarna och dels får man möjlighet att böja till dem med mascaraborsten. Paperself-fransarna är verkligen behagliga att jobba med, stadiga och mycket lättare att hantera och kontrollera än vanliga plastiga lösögonfransar. 

Slutligen måste jag bara visa de söta fyrtiotalsinspirerade skorna som köptes begagnade från en nätauktion enkom till fotograferingstillfället och sedan såldes vidare åt nästa ägare på ett loppis. Mycket välanvända med andra ord. 

Foto: Julia Lillqvist
Design: Ina Nordberg @ Deformed by Ina
Modell: Erica Wenman
Makeup: Tanja Cederblom
Makeup-produkter: Ekosoppi
Hår: Jonna Höglund @ Polka
Hårprodukter: am Naturprodukter
Smycken: Viveca Strömberg

09.12.2013 kl. 15:56

Alternativ bukett

Under planeringen av 40-talets fotografering och helhet inspirerade kargheten och tomheten. Hur ödsligt det måste ha känts att som blivande brud vänta hemma medan den blivande maken slogs på fältet. Därför ville jag inkludera en sorts sorglighet. Höstlöven hade precis fallit när planeringen ägde rum, och som alltid påverkas man av det som är runtomkring en just för tillfället när inspirationen ska in. Därför plockade jag höstlöv, snurrade dem till rosor och hängde dem att torka tills det var dags för bröllopet - jag menar fotograferingen. Så skulle en riktig 40-talsbrud ha kunnat göra, i väntan på dagen som det är osäkert om kommer. Buketten vissnar inte, för den har redan vissnat och dött. Men inte mindre vacker är den för det. Axen kommer från bordsdekorationerna på Corinnas, 00-talets bruds, bröllop. Återanvändning, i alla skeden. Foto: Julia Lillqvist

22.11.2013 kl. 11:13

Smycken i fiskskinn

Vår 10-talsbrud, vackra Nina, blev fotograferad av Julia i förra månaden. Klänningen är svartvit och multifunktionell, men ni får hålla ut innan ni får se helheten. Däremot ska vi ta en titt på de härliga smyckena som Madelene Westerlund på Mad(d)e in Bergö gjort. Som namnet avslöjar bor Madde ute på Bergö i Vasa skärgård. Hon driver där sitt företag som erbjuder produkter i fiskskinn samt garvning av fiskskinn och sömnadstjänster. En vän tipsade mej om Maddes fina fiskar, samarbetet påbörjades med att Madde tog en titt på klänningsskisserna och en av mig utvald inspirationsbild.

Materialet som smyckena är tillverkade av är traditionellt garvat laxläder, kemikaliefritt. Till den typen av ekologisk garvning behövs bara matolja, äggula och diskmedel, berättar Madde. Först avlägsnar man kött och fjäll från fiskskinnet, sen blandas ingredienserna ihop och masseras in i skinnen som får mogna ett par dagar. Sedan är det dags att tvätta bort överflödigt fett, och därefter hängtorkas skinnen i solen. När skinnen är nästan torra mjukgör man dem genom att dra dem mot en hård möbelkant, eller genom att gnugga dem för hand. Smyckenas baksidor är gjorda av restbitar av renskinn, och de röda detaljerna är knappar från ett överskottslager. Härligt ekotänk hela vägen. 

Foto: Julia Lillqvist. Design: Ina Nordberg @ Deformed by Ina. Modell: Nina Snellman. Makeup: Tanja Cederblom. Makeup-produkter: Ekosoppi . Hår: Pernilla Lamminen @ Frisering Mari Hårprodukter: am Naturprodukter. Smycken: Madelene Westerlund 
 

20.11.2013 kl. 10:35

En sjuttiotalsdröm

Här har det varit tyst ett tag, orsaken är att jag börjat ett nytt jobb som projektkoordinator, och White Trash-projektet får så lov att samsas med det. Men, för att kompensera får ni se en färdig White Trash-klänning i sin helhet på två underbara bilder som Jarno Pellinen på Photoshooter knäppt.

Sjuttiotalsklänningen var den första jag började planera, läs mera om den här. En spetsdröm var min plan, och en spetsdröm blev det. I originalet skulle den ha tredimensionella blommor i dekolletaget, men dessa blev sedermera utbytta till spetsblommor som funkade bättre med helheten. 

Fotograferingen ägde rum klockan sju på kvällen vid vår sommarstuga, i slutet av augusti. Platsen valdes för sin lummighet och hur solen skulle komma att ligga vid den tiden på kvällen. Brudmodellen Annika blev utvald bland många vackra kvinnor som sökte, men när vi såg Annika var vi överens, jag, frisören och sminkösen, om att hon var det rätta ansikte för 70-talet. Kravet "hår som når till midjan" gallrade bort några, men Annikas fantastiska hår är helt äkta och passade perfekt. 

Jarno Pellinen, en studiekamrat från förr, stod då på tröskeln till att starta sitt eget företag som fotograf. Vi beslöt att samarbeta i ett tjänsteutbyte, han behövde en logo och grafisk planering, jag behövde bilder på sjuttiotalsbruden. Och bilderna blev fantastiska. Stämningen är drömsk, klänningen kommer bra fram, men på ett konstnärligt och okonstlat sätt. Ett toppenjobb från alla inblandade, helt enkelt. (Lägg märke till de små flygfäna till vänster om bruden - till och med de gjorde ett toppenjobb.)

Foto: Jarno Pellinen @ Photoshooter

Design: Ina Nordberg @ Deformed by Ina

Brudmodell: Annika Ruokolahti
Makeup: Tanja Cederblom
Makeup-produkter: Ekosoppi
Hår: Pernilla Lamminen @ Frisering Mari
Hårprodukter: am Naturprodukter
Smycken: Bobo Holm
Blommor: Sunds Trädgård

 

06.11.2013 kl. 10:18

Behind the scenes: 10-talet

Idén med 10-talsfotograferingen var att göra en modern version av den tidens studiofotografering. Bakgrunderna var ofta föreställande med motiv som salonger och skogar...

Idén med 10-talsfotograferingen var att göra en modern version av den tidens svartvita stela studiofotografering. Bakgrunderna var ofta föreställande med motiv som salonger eller skogar, modellerna var rakt uppställda och naturljuset kom ifrån takfönster. En skog kändes helt rätt. Problemet var alltså: hur får vi in en skog i en studio?

Min första idé gick ut på projicering, alltså att placera en projektor bakom modellen, från vilken ett annat fotografi föreställande en skog projicerades på bakgrunden. Efter noggranna diskussioner med lärare och elever på Novias fotoutbildning, och främst med fotografen Julia Lillqvist, kom vi fram till att den idén troligen skulle skapa fler problem än lösningar. Avståndet mellan projektor och projiceringsduk skulle behöva vara enormt, alternativ kunde projiceringen istället riktats uppifrån. Skulle bakgrunden framstå som lysande? Vi kunde inte lita på naturljus eftersom fotodatumet var i slutet av oktober, även om Campus Allegros studio har stora fönster, så hur skulle blixtljus påverka projiceringen? Kanske helt fräta ut den? 

Övriga idéer; en utskrift på 4x6 meter - väldigt dyrt och framförallt väldigt, väldigt oekologiskt att skriva ut en bakgrund för ett enda användningstillfälle och ödsla massor av papper, färg och energi på det. En målning hade varit ypperligt, men tiden var knapp och i budgeten fanns inga sådana finanser inräknade. Den enklaste lösningen, photoshop, kändes lite, lite som fusk. När vi diskuterade hur man i så fall skulle behöva vinkla och vrida och förstora och förminska bakgrunden på varje enskild bild kom vi fram till att lösningen inte var så enkel ändå.

Men har inte en enda människa en existerande skogsbakgrund då? Teatrar, andra fotostudior, folk med fototapeter? Man ska aldrig glömma en enda kontakt, så jag ringde en fotograf jag praktiserat hos för massor av år sen, och se - där fanns den, bakgrunden. Inte i gråskala, inte en exakt kopia av 10-talets bakgrunder, men alldeles tillräckligt bra. Över 3 meter bred, över 6 meter lång, föreställande en sagoskog i pasteller. Men i editeringsskedet finns förstås alla möjligheter att förvandla ponnypasteller till minimalistisk gråskala. Perfekt, och helt rätt enligt ekotankesättet.

Foto: Julia Lillqvist. Design: Ina Nordberg @ Deformed by Ina. Modell: Nina Snellman. Make up: Tanja Cederblom. Make up-produkter: Ekosoppi & Swedish Beauty Factory. Hår: Pernilla Lamminen @ Frisering Mari. Hårprodukter: am Naturprodukter

30.10.2013 kl. 09:46

2 till photoshoots avklarade

En utmärkt rolig dag i skapandets tecken. Vi ställde till med hela två photoshoots, dels 10-talet...
En utmärkt rolig dag i skapandets tecken. Vi ställde till med hela två photoshoots, dels 10-talet, dels 40-talet. Julia Lillqvist fungerade som fotograf, och det blev både studiofotografering och miljöfotografering. Som alltid blir jag så himla imponerad av alla proffs jag får samarbeta med, tusen tusen tack till de otroligt vackra modellerna Nina Snellman och Erica Wenman, fantastiska sminkösen Tanja Cederblom, otroliga frisörerna Jonna Höglund och Pernilla Lamminen. Tack till Jakobstads Museum för att vi fick fotografera i Västmanmors stuga och till Campus Allegro för att vi fick invadera studion. Tack till Katja Uitto för den sagolika studiobakgrunden och till Madelene Westerlund för smycken i fiskskinn och till Viveca Strömberg för smycken av återvunna silverskedar. Tack till am Naturprodukter för ekologiska hårprodukter och till Ekosoppi och Swedish Beauty Factory för ekologisk make up. Så mycket kärlek, så härliga arbetsinsatser och så ypperligt resultat. (Det är nästan så jag kostar på mej ett utropstecken - nästan.)
24.10.2013 kl. 17:13

40-talet, vill du vara modell?

Oj oj, ateljén formligen väller över av brudklänningar för tillfället. Det är 00-talets brudklänning, som ska bäras av den alldeles riktiga bruden...

Oj oj, ateljén formligen väller över av brudklänningar för tillfället. Det är 00-talets brudklänning, som ska bäras av den alldeles riktiga bruden Corinna om en och en halv vecka. Sen är det 10-talets klänning som är hårt på gång och 40-talets. Fotograferingsdagen är preliminärt bokad till 23.10 i Jakobstad för de två sistnämnda. Har du rött hår och är i storlek 36-38, 163-173 cm lång och kan modella på förmiddagen (23.10, 24.10 eller 25.10) i Jakobstad? Kontakta oss antingen via Facebooks White Trash-sida eller via mail ina.nordberg13@gmail.com. Reseersättning inom Österbotten går att ordna. Har du inte rött hår men vill framhålla dej som lämpligt modellmaterial i alla fall kan du oxå ta kontakt, man är ju inte sämre än att man kan ändra sig angående hårfärger och sådant. 

40-talets klänning ska bestå av äkta siden och massor av gamla pärlor. På 40-talet var det ont om material pga kriget. Många brudar var tvugna att bära mörka klänningar, blå eller svarta, för att det helt enkelt inte fanns något material att få tag på. Man kanske var tvungen att sy om något, låna en klänning och ändra den så att den passade eller helt enkelt gräva runt bland det man hade. Att "ta vad man har" blev därför min 40-talsslogan. Jag gick inte till loppis direkt för att leta vad andra grävt fram ur sina garderober, utan jag stack in nosen i den egna garderoben och började röja. Efter en stund hittade jag ett alldeles ljuvligt sidentyg, det var ingen värst stor bit, men med smart mönsterplanering kan det räcka. En kvarleva från ett brudklänningsprojekt år 2010. Sen dess har sidentyget legat och kostat i skåpet, men nu är det slut på det. Det användes aldrig 2010 för det har en irriterande förmåga att ändra nyans. Lägger man det intill vitt blir det gult, lägger man det intill gult blir det vitt, osv. Men vad ska det inte kunna tacklas det oxå. I kombination med en miljon pärlor, från olika gamla pärlsmycken och till och med en dörrkrans i  pärlor (vem som nu någonsin har fått för sej att använda en sådan låter vi vara odiskuterat).

08.10.2013 kl. 10:57

Vår vackra 70-talsbrud

Underbart vackra Annika var vår 70-talsbrud. Här kommer listan över make upen vi använde. Till Ekosoppi ska ni gå...

Underbart vackra Annika var vår 70-talsbrud. Här kommer listan över make upen vi använde. Till Ekosoppi ska ni gå för att köpa ert ekologiska smink här i Vasa, marsh marsh. 

Basen är Flow meikkipuuteri Honey och Dr Hauschkas Liquid Concealer nr 01.  Flows puder är helt fantastiska och vi rekommenderar alla att prova dem. Till och med min man, som tidigare inte varit den störste sminkexperten, sa "det ger en så fin lyster utan att täcka hudens egen färg och struktur" (sen sa han nåt om att det börjar gå för långt när han recenserar smink och försvann).

Highlightern på kindbenen och vid mungiporna kommer från Lavera, en utmärkt produkt, tyvärr en  säsongsvara. Man kan bara hoppas på lika härliga säsongsprodukter från Lavera i fortsättningen. Ögonskuggan ville estenomen Tanja ha av knalligaste art, så där blandade hon ett kallt grönt pigment (ur Coastal Scents Original 88-paletten) med Santes vita skugga ur Eyeshadow Trios No 06 Smokey Eyes och Benecos Natural Duo Eyeshadow Jungle. Svart eyeliner och svart mascara kommer från Sante. Läppen har vit kontur gjord med Benecos Natural Kajal White och är sedan fyllt med Santes Lippstick Light Pink No 01 och en transparent glans. En lätt triangelformad rouge gjordes med Benecos Natural Powder Blush Mallow Rose - en toppenprodukt. De sjukt vackra ögonfransarna med hjort- och fjärilsmotiv är ekologiska även dom. Paperself heter märket och de kan beställas från Swedish Beauty Factory

Lavera har verkligen levererat vad gäller ekologisk make up. Toppenkvalitet och ett roligt produktutbud. I värsta fall kan man ju tro att ekosmink bara finns i tråkiga naturligta beigea nyanser, men så är det ju verkligen inte. 

Foto: Ina Nordberg. Modell: Annika Ruokolahti. Make up: Tanja Cederblom. Make up-produkter: Ekosoppi. Hår: Pernilla Lamminen @Frisering Mari. Hårprodukter: am Naturkosmetik. Blomsterkrans: Carola Snellman @ Sunds

03.10.2013 kl. 07:59

Planering av 10-talets photoshoot

Kommande photoshoot är i full planering. Julia Lillqvist heter fotografen som ska plåta denna gång. Det blir...

Kommande photoshoot är i full planering. Julia Lillqvist heter fotografen som ska plåta denna gång. Det blir studiofotografering i Campus Allegros nya vackra utrymmen i Jakobstad. Låter ju simpelt och snabbt, men det är det såklart inte. 

På 10-talet placerade man brudpar framför målade kulisser föreställande skogar eller salonger när man studiofotograferade dem. En sådan kuliss vill jag ha. En suddig sagoskog i gråskala. Någon frivillig som vill donera en dylik kuliss på 3*5 meter? Inte det, så synd. Vi ska försöka lösa problemet på annat vis då. Kanske en projicering kunde fungera? Eller någon vill kanske måla en skog åt oss? Vi får se hur det blir... Kreativ problemlösning, man koncentrerar sig på lösningen, inte på problemet. Alla metoder är tillåtna och inga förslag är för korkade eller omöjliga. Enkelt vore det såklart att helt enkelt skriva ut en kuliss, men det känns ju inte vidare ekologiskt det, 20 kvadratmeter papper för engångsbruk... Hmm, det ordnar sig nog på något vis. 

På 10-talet uppfanns både mascara, läppstift och ögonskugga. Men sminkningen ska vara i enklaste laget. Tanja Cederblom, som blivit min fasta estenom i projektet, kommer att lösa det. Make upen är såklart ekologisk och kommer från Ekosoppi. Frisyren kommer att fixas av superduktiga Jonna på Polka

Modellen är bokad, det blir Nina Snellman, som jag jobbat med förr och gillar skarpt. Skorna är beställda men inte framhunna.Smyckena är det ännu öppet med, har ett samarbete på gång men inget bekräftat. Ett paket med planschett, metallskenor och snörningsband ska också hinna dimpa ner i postlådan. I de återvunna brudklänningarna tillåter jag 5% nyproducerat material. I detta fall blir det stödband, metallskenor och planschett i korsetten, öljetter och snörningssnöre, metallskenor i underkjolen och tråd. Resten är återvunnet material. Ett par gardiner i vitt, ett svart fodertyg från ett överskottslager, köpt på loppis. Till överdelen går det åt en del gamla spetsar, styvningstyg (restmaterial från båtinredningsfirma), och återvunnen mönstrad bomull till foder. Underkjolen blir gjord av ytterligare två gardiner, en bomulls- och en spets-. Till huvudbonad har jag en idé om en myrtenskapelse, inte nödvändigtvis en klassisk myrtenkrona utan kanske något modernare i samma material. Buketten kunde t.ex. vara rosor och asparagus. Det finns utrymme för förändringar och justeringar, men grundlinjerna för 10-talet är dragna. 

24.09.2013 kl. 10:00

Redesignade smycken

Om man kan bortse från det ekonomiska världet hos smycken blir alternativen oändligt många fler. Inför 30-talsfotograferingen undrade jag hit och dit hur vi skulle lösa...

Om man kan bortse från det ekonomiska världet hos smycken blir alternativen oändligt många fler. Inför 30-talsfotograferingen undrade jag hit och dit hur vi skulle lösa smyckesfrågan. Köpa antika art déco-smycken? Låna från lokal guldsmedsaffär? Kontakta någon att nytillverka smycken i rätt stil? Både ring och halsband behövdes... Men ett besök hos den lokala antik- och skrothandlaren löste problemet. Ett synnerligen oäkta armband kom jag över, lite pråligt var det nog men stilen på de stora länkarna var helt rätt.

En gammal halskedja och några större hopfästninglänkar adderades till armbandet och med lite knipsande och mycket pill fick jag fram ett lämpligt halsband. Stort och mäktigt vilar korset i decolletaget. Mycket passande ifall man väljer att bära klänningen tubskuren utan ärmar, då den kan verka lite bar. Istället för en ring fick Henrika bära långa glamourösa handskar. "Oisko beige?" stod det i annonsen på en nätauktion som kommentar till färgen, men de är ju helt klart gräddvita. Just handskar hittar man lätt i andra hand på nätet, knepigt är det med storlekarna dock. Dessa är mycket elastiska och passar både större och mindre händer. 

Foto: Ina Nordberg. Modell: Henrika Granholm. Make up: Tanja Cederblom. Make up-produkter: Ekosoppi. Hår: Jonna Höglund @ Polka. Lösögonfransar: Paperself från Swedish Beauty Factory. Hårprodukter: am Naturkosmetik. Blommor: Carola Snellman @ Sunds Trädgård. Bilden är fotograferad på Malmska Gården i Jakobstad. 

17.09.2013 kl. 09:03

Liljorna var 30-talets blommor

Trumpetliljor och asparagus, det var trettiotalets melodi när det gällde brudbuketter. Så gott som på alla...

Trumpetliljor och asparagus, det var trettiotalets melodi när det gällde brudbuketter. Så gott som på alla gamla fotografier är det just dessa blommor som bruden bär, i några fall bär hon istället rosor. Vita liljor, oskuldsfullhetens symbol, var därför ett självklart val när bukett skulle väljas åt Henrika, vår trettiotalsbrud. Ska man vara ärlig, trodde jag först att det var spretigt enris man burit i buketterna, men Carola Snellman på Sunds Trädgård i Jakobstad berättade att det är asparagus, en släkting till sparrisen. I Finland odlas liljor sommartid och asparagus likaså, i växthus, berättar Carola. Genom att använda närodlade lokala arter i sin bukett sparar man världen från mycket ruskiga utsläpp, samt att man kan vara säker på att odlaren fått sin beskärda del i lön. Varför inte odla liljor själv till den stundande dagen? 

I min farmors fotoalbum hittade jag dethär vackra bröllopsfotot från trettiotalet. Man kunde rent av tro att det är samma bukett. Liljor är så rena och krispiga, och vilken härlig doft de sprider därtill. Vill man inte ha liljor men gärna andra säsongsblommor tipsar Carola om följande arter som gäller för våra trakter: 

Vår: liljekonvalj, syren, nävor och sippor

Sommar: daggkåpa, snöbollsbuske, solros, klintar

Höst: ljung, rönnbär, höstvädd, astrar

Tänk på att trender vissnar snabbt, så välj hellre blommor utgående från din personlighet och stil, och förstås utgående från vad som passar till klänningen, än enligt den senaste trenden. 

Bild 1 - Foto: Ina Nordberg. Modell: Henrika Granholm. Make up: Tanja Cederblom. Make up-produkter: Ekosoppi. Hår: Jonna Höglund @ Polka. Hårprodukter: am Naturkosmetik. Bukett: Carola @ Sunds Trädgård. Bilden är tagen på Malmska Gården i Jakobstad.

Bild 2 - Ur farmors fotoalbum, min editering. 

 

10.09.2013 kl. 10:48

RETO-smycken

Det finns många så många duktiga människor där ute, att hitta samarbetspartner på smycken har inte varit svårt. Det är nästan så...

Det finns många så många duktiga människor där ute, att hitta samarbetspartner på smycken har inte varit svårt. Det är nästan så man får välja och vraka. Till 70-talsfotograferingen lånade Bobo Holm ut sina RETO-smycken, tillverkade av gamla skateboards. Fråga mig inte varför (fråga Bobo) men inne i en skateboard finns det ett spektrum av underbara färger som kommer fram när man sågar isär dem. Att materialet därtill är trä och återvunnet gör att smyckena passade alldeles utmärkt till 70-talsplåtningen. 

Foto: Ina Nordberg. Modell: Anna Jungarå. Smycken: Bobo Holm. Make up: Tanja Cederblom. Make up-produkter: Ekosoppi. Hår: Jonna Höglund @ Polka. Hårprodukter: am Naturkosmetik

Klänningen som Anna bär är en vintageklänning från 1975, numera i nyproduktion härifrån.

Bilden är behandlad i sjuttiotalsanda enligt denna instruktionsvideo.

06.09.2013 kl. 12:34

 

White Trash är ett pågående designprojekt inom ekologiskt brudmode. Slutprodukten är en kollektion brudklänningar tillverkade av återvunnet material, som ska stå klar våren 2014. Inspirationen kommer från brudmodets förändring från 1900-tal till 1980-tal. Bakom projektet och kollektionen står Ina Nordberg. Här kan man läsa om hur projektet framskrider, från planering till färdig kollektion, men också om annat som tangerar ekologiska bröllop, brudmode och sådant som hör bröllop till. Vill du delta i projektet på ett eller annat sätt? Tveka inte att ta kontakt! Rent geografiskt sett äger projektet rum i Österbotten.

Ina Nordberg - formgivare & klädsömmare

+358503814828, ina.nordberg13@gmail.com, www.deformedbyina.com

Projektet finansieras bl.a. av Konstsamfundet, Svensk-Österbottniska Samfundet, Centralkommissionen för Konst/Österbotten och Eugéne, Elisabeth och Birgit Nygréns Stiftelse.