Bloggposter

Konstrundan

Publicerad 04.09.2014 kl. 11:00

Brudmässa 5-6.4 i Jakobstad

Oh, det är mycket nu. Planerar White Trash-projektets första framträdande som ska ske på brudmässan i Jakobstad 5-6.4. Det är både det ena och det andra som ska fixas. Modellerna är utvalda och klara, förhandlingar pågår med frisörer och makeupartister, tiderna är ännu oklara, för att inte tala om allt montermaterial. Puh, sena nätter blir det, men nu får nog dethär skiftet så lov och vara slut. 

Brudmässan är en mässa-inne-i-mässan och går av stapeln samtidigt som Activexpo-mässan. Öppet lördag och söndag 10-17.  

Publicerad 28.03.2014 kl. 00:11

Fotografering

På torsdag äger 20-talsfotograferingen rum. Modellen är Sara Hult denna gång, en tjej som egentligen sökte som modell till 40-talsfotograferingen men som kändes ännu mer rätt för 20-talet. Pernilla Lamminen på frisering Mari står för den festliga 20-talsfrisyren och Jarno Pellinen på Photoshooter ska knäppa. Sminket görs av Tanja Cederblom och som ekologisk sminksponsor står Ekosoppi i Vasa. 

Det känns länge sedan förra fotograferingen, den ägde rum på luciadagen närmare bestämt, då med Julia Lillqvist bakom kameran och platsen var Strengbergshuset. Modellen är vackra Lotta Wiklund, här kommer några teaserbilder. Håret har Jonna Höglund på Polka gjort och smyckena kommer från franska Batucada Fashion

 

Publicerad 18.03.2014 kl. 15:43

Julia Lillqvist ställer ut White Trash-bilder

Här har det varit osannolikt tyst ett tag. Det är, fortfarande, mycket på gång. En snabb uppdatering: 20-talet i produktion, 80-talet riktigt snart likaså. Fotograferingar för 20- och 80-talet i samarbete med Jarno Pellinen på Photoshooter under mars månad.

Min andra duktiga fotograf Julia Lillqvist  ställer ut en del av White Trash-bilderna i Lapua ända fram till 9 mars, så passa på och kika in där om ni har vägarna förbi. Julia har fotograferat 4 av decennierna och ställer ut 40- och 60-talet. 

(Foto: Julia Lillqvist)

En svensk dagstidning TTELA, skrev om White Trash i sitt vändagsspecial, förutom ett halvt uppslag fick vi också en helbild på ingångssidan, de valde 70-talsklänningen till det. Just den har inspirerat även andra, svenska ecobride.se bloggade med inspiration av 70-talet, här finns det inlägget.

Planerna framöver är att delta i Jakobstads brudmässa 5-6.4.

Publicerad 27.02.2014 kl. 08:52

40-talet; photoshoot, makeup, hår och skor

Äntligen lite bilder från 40-talets photoshoot, ni får ha överseende, det är mycket nu. Härliga härliga bilder har Julia Lillqvist knäppt. Det var lite knepigt ett tag under photoshooten, rummet vi valt ut (i Västmanmors Stuga i Jakobstad) var 2,5*3 meter stort ungefär. Ett enda fönster fanns det, och Julia ville supergärna ha naturljus. Fönstret var i nordlig riktning, klockan var över tre på eftermiddagen, det var mulet, svinkallt och utsikten utanför var en föga bedårande sportbutik. Lycka till med det naturljuset. Vi riggade blixtar och gömde oss på minimala utrymmen med reflektorer ett tag, för det var verkligen mörkt som i en säck, och dessutom mycket opraktiskt att organisera med blixtar i det minimala rummet. Men sen, mittiallt hände något. Det ljusnade utanför och vi närmast välte undan blixtarna. Julia fick sitt naturljus, och tack och lov för det. För resultatet och bilderna är fantastiska. 

Vackra modellen Erica hade toppenfärg på sitt hår, och den är alldeles egen och naturlig - så fint. Jonna Höglund på Polka gjorde detta underverk till frisyr med hjälp av ekologiska produkter från Am Naturprodukter. Tanja Cederblom sminkade, som brukligt är, och produkterna är från Ekosoppi. Här följer sminklistan:

Underlag med Sukis foundation (från Swedish Beauty Factory) och Flows mineralpuder, nyansen Porcelaine. Dr Haushkas concealer i T-zonen. Benecos rouge, Mallow Rose, blandad med Laveras rouge Lovely Peach för att få rätt färg och ett ganska kraftigt lager för lagom mycket kindben. Brynen målades med Santes Eyebrow Pencil No1 och stabiliserades med Laveras ögonbrynsgel. För att ytterligare få dem skarpare fyllde Tanja även i dem med en mörkbrun ögonskugga från Sante (Eyeshadow Trio No.6). Eyelinern är Santes flytande, applicerad med en mycket bättre pensel dock än den som medföljer. Ögonskuggan är Benecos Natural Duo Eyeshadow Jungle, den mörkaste nyansen som bas och Dr Haushas Solo No.1 över hela ögonlocket. Läpparna är gjorda med Benecos Dark Red + Benecos läppenna. Fransarna är målade med Santes mascara, och faktiskt efter att de underbara fransarna från Paperself (Swedish Beauty Factory) är påklistrade. Det visade sig vara ett smart drag, för dels blir det på så vis lättare att limma på lösfransarna och dels får man möjlighet att böja till dem med mascaraborsten. Paperself-fransarna är verkligen behagliga att jobba med, stadiga och mycket lättare att hantera och kontrollera än vanliga plastiga lösögonfransar. 

Slutligen måste jag bara visa de söta fyrtiotalsinspirerade skorna som köptes begagnade från en nätauktion enkom till fotograferingstillfället och sedan såldes vidare åt nästa ägare på ett loppis. Mycket välanvända med andra ord. 

Foto: Julia Lillqvist
Design: Ina Nordberg @ Deformed by Ina
Modell: Erica Wenman
Makeup: Tanja Cederblom
Makeup-produkter: Ekosoppi
Hår: Jonna Höglund @ Polka
Hårprodukter: am Naturprodukter
Smycken: Viveca Strömberg

Publicerad 09.12.2013 kl. 15:56

Alternativ bukett

Under planeringen av 40-talets fotografering och helhet inspirerade kargheten och tomheten. Hur ödsligt det måste ha känts att som blivande brud vänta hemma medan den blivande maken slogs på fältet. Därför ville jag inkludera en sorts sorglighet. Höstlöven hade precis fallit när planeringen ägde rum, och som alltid påverkas man av det som är runtomkring en just för tillfället när inspirationen ska in. Därför plockade jag höstlöv, snurrade dem till rosor och hängde dem att torka tills det var dags för bröllopet - jag menar fotograferingen. Så skulle en riktig 40-talsbrud ha kunnat göra, i väntan på dagen som det är osäkert om kommer. Buketten vissnar inte, för den har redan vissnat och dött. Men inte mindre vacker är den för det. Axen kommer från bordsdekorationerna på Corinnas, 00-talets bruds, bröllop. Återanvändning, i alla skeden. Foto: Julia Lillqvist

Publicerad 22.11.2013 kl. 11:13

60-talet: grafiska blommor

Grafiskt. Ett enda ord beskriver den del av sextiotalet som White Trash-klänningen ska baseras på. Här är skissen. Enkel grundform med bred båtringing, snäv passform med lite vidd i fållen. En "kaftan" i spets som överklänning. Tredimensionella blommor i fållen, i vitt med svarta detaljer. Grafiska snirkliga mönster som sprider sig från blommorna ut på klänningen. Kärlek.

De ekologiska smyckena som ska användas vid fotograferingen kommer från Batucada, formen på dem har bidragit till den grafiska inspirationen. Ta en titt, de är så vackra.

Publicerad 12.11.2013 kl. 10:21

2 till photoshoots avklarade

En utmärkt rolig dag i skapandets tecken. Vi ställde till med hela två photoshoots, dels 10-talet...
En utmärkt rolig dag i skapandets tecken. Vi ställde till med hela två photoshoots, dels 10-talet, dels 40-talet. Julia Lillqvist fungerade som fotograf, och det blev både studiofotografering och miljöfotografering. Som alltid blir jag så himla imponerad av alla proffs jag får samarbeta med, tusen tusen tack till de otroligt vackra modellerna Nina Snellman och Erica Wenman, fantastiska sminkösen Tanja Cederblom, otroliga frisörerna Jonna Höglund och Pernilla Lamminen. Tack till Jakobstads Museum för att vi fick fotografera i Västmanmors stuga och till Campus Allegro för att vi fick invadera studion. Tack till Katja Uitto för den sagolika studiobakgrunden och till Madelene Westerlund för smycken i fiskskinn och till Viveca Strömberg för smycken av återvunna silverskedar. Tack till am Naturprodukter för ekologiska hårprodukter och till Ekosoppi och Swedish Beauty Factory för ekologisk make up. Så mycket kärlek, så härliga arbetsinsatser och så ypperligt resultat. (Det är nästan så jag kostar på mej ett utropstecken - nästan.)
Publicerad 24.10.2013 kl. 17:13

Bondbröllop för rötternas skull

I lördags bars den första White Trash-klänningen av en riktig brud! Vackra Corinna fick sin Mats, iklädd...

I lördags bars den första White Trash-klänningen av en riktig brud! Vackra Corinna fick sin Mats, iklädd 00-talets klänning som inspirerats av kronbrudarnas svarta klänningar. 

Bilden är hämtad från Österbottens Tidning, där artikeln "Bondbröllop för rötternas skull" är gårdagens mest klickade länk. Kul!

Foto: Eva-Stina Kjellman

Publicerad 21.10.2013 kl. 11:08

Bröllop i helgen

På lördag kommer den första av alla White Trash-klänningar att klä en riktig brud vid altaret. Inspirationsdecenniet är 00-tal och kronbrudarnas...

På lördag kommer den första av alla White Trash-klänningar att klä en riktig brud vid altaret. Inspirationsdecenniet är  00-tal och kronbrudarnas svarta klänningar och skravelmässing har stått förebild. Rött, svart och vitt. Spetsar, tvärgående ränder, och tredimensionella blommor. Materialen är restband från överskottslager och loppis, två borddukar, en spetsblus, en spetskjol, några spetsgardiner, ett svart smalt retrotyg som jag hittade på Röda Korsets loppis. Corinna, som bruden heter, gav mig några inspirationsbilder för klänningens form när vi inledde designprocessen. Djup V-rigning, halterneck och ett släp av svart spets, här är resultatet.

 

Publicerad 15.10.2013 kl. 10:10

Blomsterfabriken

Kronbrudarna vid förra sekelskiftet var storslaget dekorerade. Kronorna kunde vara en halv meter...

Kronbrudarna vid förra sekelskiftet var storslaget dekorerade. Kronorna kunde vara en halv meter höga, och kring halsen bar bruden en krage full av pappersblommor, en så kallad bröstkrans. I olika byar har bröstkransarna sett olika ut, men pappersblommor och spiror (snurrade guldpappersremsor) har varit mycket vanligt. 00-talets brudklänning kommer därför att prydas av blommor. Inte exakt på samma vis som förebilderna, men med inspiration därav. 

Bild 1: Detalj av kronbrudsklänningen som står utställd vid Brages Friluftsmuseum i Vasa. Bröstkrans av spetsar, spiror och pappersblommor. 

Bild 2: Också väggarna i brudstugan dekorerades med pappersblommor. När gästerna anlände kunde brudkläderskan gå runt och sälja blommor åt dem att fästa på bröstet.

Bild 3. Såhär såg det ut i blomsterfabriken igår. Tre olika sorters blommor ska 00-talets brudklänning prydas med, här är den ena. Dragspelsblommor gjorda av resttyg stärkt med papper, och pärlor från ett gammalt halsband.  

Publicerad 10.10.2013 kl. 10:47

40-talet, vill du vara modell?

Oj oj, ateljén formligen väller över av brudklänningar för tillfället. Det är 00-talets brudklänning, som ska bäras av den alldeles riktiga bruden...

Oj oj, ateljén formligen väller över av brudklänningar för tillfället. Det är 00-talets brudklänning, som ska bäras av den alldeles riktiga bruden Corinna om en och en halv vecka. Sen är det 10-talets klänning som är hårt på gång och 40-talets. Fotograferingsdagen är preliminärt bokad till 23.10 i Jakobstad för de två sistnämnda. Har du rött hår och är i storlek 36-38, 163-173 cm lång och kan modella på förmiddagen (23.10, 24.10 eller 25.10) i Jakobstad? Kontakta oss antingen via Facebooks White Trash-sida eller via mail ina.nordberg13@gmail.com. Reseersättning inom Österbotten går att ordna. Har du inte rött hår men vill framhålla dej som lämpligt modellmaterial i alla fall kan du oxå ta kontakt, man är ju inte sämre än att man kan ändra sig angående hårfärger och sådant. 

40-talets klänning ska bestå av äkta siden och massor av gamla pärlor. På 40-talet var det ont om material pga kriget. Många brudar var tvugna att bära mörka klänningar, blå eller svarta, för att det helt enkelt inte fanns något material att få tag på. Man kanske var tvungen att sy om något, låna en klänning och ändra den så att den passade eller helt enkelt gräva runt bland det man hade. Att "ta vad man har" blev därför min 40-talsslogan. Jag gick inte till loppis direkt för att leta vad andra grävt fram ur sina garderober, utan jag stack in nosen i den egna garderoben och började röja. Efter en stund hittade jag ett alldeles ljuvligt sidentyg, det var ingen värst stor bit, men med smart mönsterplanering kan det räcka. En kvarleva från ett brudklänningsprojekt år 2010. Sen dess har sidentyget legat och kostat i skåpet, men nu är det slut på det. Det användes aldrig 2010 för det har en irriterande förmåga att ändra nyans. Lägger man det intill vitt blir det gult, lägger man det intill gult blir det vitt, osv. Men vad ska det inte kunna tacklas det oxå. I kombination med en miljon pärlor, från olika gamla pärlsmycken och till och med en dörrkrans i  pärlor (vem som nu någonsin har fått för sej att använda en sådan låter vi vara odiskuterat).

Publicerad 08.10.2013 kl. 10:57

Förvandlingens decennium

Den starkaste inspirationen från tiotalet: förändringen från det svarta till det vita. Med fäste...

Den starkaste inspirationen från tiotalet: förändringen från det svarta till det vita. Med fäste där planerades klänningen som faktiskt har en förvandlingsegenskap. På bröllopsfesten kanske man får för sig att byta skepnad mitt i en svängom på dansgolvet. Då är det fritt fram att göra det. En ögla lösgörs, en snurr genomförs, en ögla fästs. Svart blir vitt. Klänningen med korsettliv kan bäras med eller utan spetsblus.

 

Publicerad 19.09.2013 kl. 10:44

Den edvardianska tiden och tiotalet

Informationen om tiotalet är knapp. Ingen verkade ha skrivit ett ord om något som hände mellan den edwardianska tiden...

Informationen om tiotalet är knapp. Ingen verkade ha skrivit ett ord om något som hände mellan den edwardianska tiden (1901-1909) och tjugotalet. Men den som söker, hen letar, och finner ibland oxå ett och annat av värde. Det visade sig att vissa dragit ut på den edvardianska eran till att gälla ända till 1914, andra kallar tiotalet postedvardianskt och några hoppar helt enkelt över det. För det var väl inget speciellt som hände? Jomenvisst, klart att det hände saker, det gick ju ett decennium. Första världskriget (1914-1918) gick av stapeln. Grunden till det glada, slappa tjugotalet lades. Och för första gången på 400 år övervägde man att ta av sig korsetten.

Vid nollnolltalets, den egentliga edwardianska erans, intrång levde många av de viktorianska stildragen kvar. En era avbyter inte en annan direkt vid ett årsskifte, det dröjer länge och det är suddigt. I seklets början var det förstås ännu långsammare än vad det senare kom att vara. Nollnolltalet är intressant, för det är brytningen mellan två världar. I början var det, i stora drag, getingmidjor, och heltäckt kropp, från hakan till fingertopparna till tåspetsarna. Mycket pös och rynkor och volanger, döljande linjer och lager på lager. Senare togs den edvardianska korsetten i bruk, den bildade en S-linje i kroppen med platt mage, hög byst och putig bak. S-formen förstärktes ytterligare av ärmar som var pösiga upptill och snäva från armbågen. När tiotalet närmade sig försvann småningom de mesta frillorna. Korsetterna blev rakare i formen och började acceptera midjan sådan den var, istället för att förvränga den till minimala mått. Överdelarna blev mindre bylsiga, kjolarna blev rakare och man föredrog A-linje framom timglasfigur. Halshålen var fortfarande höga, nästan upp till öronen, men en fot eller ankel kunde anas här och där. Under bägge decennier var det mycket spetsar, speciellt i kragar och decolletage,  Mot slutet av tiotalet blev materialen lättare, mindre krispiga och mer svävande, som de också skulle komma att vara under tjugotalet. 

Okänt brudpar ur mormors fotolåda. Enligt Suomen Valokuvataiteen Museo härstammar fotografiet från 1910-talet.

Källor: "Vintage Weddings, one hundred years of bridal fashion and style" (Fogg, M. 2011), "Bridal Fashion 1900-1950" (York, K. 2102), ehow.com, 

Publicerad 18.09.2013 kl. 09:58

Det knepiga 10-talet och ord på vägen

När historien har skrivits har man av någon anledning hoppat över tiotalet. Beskrivningarna på...

När historien har skrivits har man av någon outgrundlig anledning hoppat över tiotalet. Beskrivningarna på det viktorianska modet (slutet av 1800-talet) och den edwardianska eran (1901-1910) är många, men sen är det tomt. Sen har ingen en enda åsikt före man glatt kliver in i det jazziga tjugotalet och återigen beskriver och berättar i detalj hur saker och ting gick till och såg ut.

Det gör att tiotalets inspiration blir annorlunda, kanske friare, kanske bättre? Det finns ett citat som lyder: "The inspiration is already within you. Be quiet and listen." och det borde man väl oftare hålla sig till. Speciellt i kombination med universums personliga budskap till mig (lite oputsat skickat via en drygt salongsberusad typ på gatan) "Onks kaikki oikeesti luettava, hä?" (Är det verkligen nödvändigt att läsa allting?). 

Jag är tyst, jag lyssnar, och jag läser inte det som inte finns skrivet.  Tiotalet satte grunden till tjugotalets bekvämlighet. Från det kontrollerade edwardianska midjesnörpet till friheten, bekvämligheten, livet. Ett hopsnört liv blir ett livligt liv. Och jag tänker svart blir vitt, vitt blir svart. Förändring. Förändringens tid blir en föränderlig brudklänning. Svart eller vitt, man behöver inte bestämma sig. Man kan variera och med ett enda svep byta skepnad hundra gånger under bröllopet om man så vill. Det här blir bra. 

 

Publicerad 13.09.2013 kl. 12:06

 

White Trash är ett pågående designprojekt inom ekologiskt brudmode. Slutprodukten är en kollektion brudklänningar tillverkade av återvunnet material, som ska stå klar våren 2014. Inspirationen kommer från brudmodets förändring från 1900-tal till 1980-tal. Bakom projektet och kollektionen står Ina Nordberg. Här kan man läsa om hur projektet framskrider, från planering till färdig kollektion, men också om annat som tangerar ekologiska bröllop, brudmode och sådant som hör bröllop till. Vill du delta i projektet på ett eller annat sätt? Tveka inte att ta kontakt! Rent geografiskt sett äger projektet rum i Österbotten.

Ina Nordberg - formgivare & klädsömmare

+358503814828, ina.nordberg13@gmail.com, www.deformedbyina.com

Projektet finansieras bl.a. av Konstsamfundet, Svensk-Österbottniska Samfundet, Centralkommissionen för Konst/Österbotten och Eugéne, Elisabeth och Birgit Nygréns Stiftelse.