Bloggposter

Konstrundan

Publicerad 04.09.2014 kl. 11:00

Ekologisk bukett på gång

Fick för ett tag sen en beställning från Sverige på en ekologisk brudbukett. Färgerna blir violett i olika toner, vitt och lite silver i form av gamla knappar. Den blivande bruden hade kollat in mina tidigare buketter här och blivit förälskad i dem. En ekologisk bukett av återvunna textiliter, papper och gamla knappar och smycken är ett hållbart val. Framförallt behöver man inte oroa sig för att den ska vissna innan man hunnit njuta klart av den. Tvärtom kan den varje bröllopsdag pryda bordet som ett minne av en fantastisk dag.

Blommorna i buketten, från vänster: mellanviolett pappersblomma av gamla färgade bokblad, vit dragspelsblomma i siden, restmaterial från tillverkningen av en brudklänning (kommer att få en större pärla i mitten), och en mörkviolett pistageknopp av färgade pistageskal samt lite olika gamla knappr och pärlor. Det blir en vacker helhet efter en del knåpande. 

Publicerad 26.05.2014 kl. 11:11

Brudmässa 5-6.4 i Jakobstad

Oh, det är mycket nu. Planerar White Trash-projektets första framträdande som ska ske på brudmässan i Jakobstad 5-6.4. Det är både det ena och det andra som ska fixas. Modellerna är utvalda och klara, förhandlingar pågår med frisörer och makeupartister, tiderna är ännu oklara, för att inte tala om allt montermaterial. Puh, sena nätter blir det, men nu får nog dethär skiftet så lov och vara slut. 

Brudmässan är en mässa-inne-i-mässan och går av stapeln samtidigt som Activexpo-mässan. Öppet lördag och söndag 10-17.  

Publicerad 28.03.2014 kl. 00:11

Fotografering

På torsdag äger 20-talsfotograferingen rum. Modellen är Sara Hult denna gång, en tjej som egentligen sökte som modell till 40-talsfotograferingen men som kändes ännu mer rätt för 20-talet. Pernilla Lamminen på frisering Mari står för den festliga 20-talsfrisyren och Jarno Pellinen på Photoshooter ska knäppa. Sminket görs av Tanja Cederblom och som ekologisk sminksponsor står Ekosoppi i Vasa. 

Det känns länge sedan förra fotograferingen, den ägde rum på luciadagen närmare bestämt, då med Julia Lillqvist bakom kameran och platsen var Strengbergshuset. Modellen är vackra Lotta Wiklund, här kommer några teaserbilder. Håret har Jonna Höglund på Polka gjort och smyckena kommer från franska Batucada Fashion

 

Publicerad 18.03.2014 kl. 15:43

Julia Lillqvist ställer ut White Trash-bilder

Här har det varit osannolikt tyst ett tag. Det är, fortfarande, mycket på gång. En snabb uppdatering: 20-talet i produktion, 80-talet riktigt snart likaså. Fotograferingar för 20- och 80-talet i samarbete med Jarno Pellinen på Photoshooter under mars månad.

Min andra duktiga fotograf Julia Lillqvist  ställer ut en del av White Trash-bilderna i Lapua ända fram till 9 mars, så passa på och kika in där om ni har vägarna förbi. Julia har fotograferat 4 av decennierna och ställer ut 40- och 60-talet. 

(Foto: Julia Lillqvist)

En svensk dagstidning TTELA, skrev om White Trash i sitt vändagsspecial, förutom ett halvt uppslag fick vi också en helbild på ingångssidan, de valde 70-talsklänningen till det. Just den har inspirerat även andra, svenska ecobride.se bloggade med inspiration av 70-talet, här finns det inlägget.

Planerna framöver är att delta i Jakobstads brudmässa 5-6.4.

Publicerad 27.02.2014 kl. 08:52

Sidospåret till steampunkens värld

Tidigare nämndes ett sidospår, en blivande brud önskade en steampunkbrudklänning till sitt februaribröllop. Fotograferna var Emmi och Ville Kavilo, och genom att följa denhär länken hittar man några smakprovsbilder på steampunkbruden från deras blogg.
Publicerad 11.02.2014 kl. 09:58

Vi söker kvinnor att intervjua

I den kommande boken, som är den slutliga slutprodukten av projektet White Trash, ska det ingå intervjuer med finlandssvenska kvinnor som gift sig under 1900-talet. Intervjuerna kommer att handla om deras brudklänningar, varifrån de kom, köptes de eller syddes de? Vad var det för material, vilka accessoarer bar man till? Vem stod för designen? Hade man möljighet att välja och vraka eller var det spartider? Hur såg buketten ut? Hurdan var bröllopet i övrigt, stort, litet, hemma, i kyrkan, i stadshuset?

Vi hoppas kunna hitta kvinnor som vill berätta sin brudklännings historia, som gift sig på 40-, 50-, 60-, 70- och 80-talet. De kvinnor som tycker detta låter intressant ombeds ta kontakt via mail eller via White Trash facebooksida. Skicka gärna med ett bröllopsfotografi!

ina.nordberg13@gmail.com

Publicerad 14.01.2014 kl. 11:58

Photoshoot 60-tal

Igår gick 60-talets photoshoot av stapeln. Den första planen var att fotografera i vardagsrumsmiljö inredd i 60-talsstil. En hostel-café-kombination i Jakobstad skulle ha varit ypperlig, men de hade fullt sjå med att ställa till med julmarknad, så tyvärr var det inte en möjlighet. Fotografen Julia Lillqvist tipsade om de stora vita tomma salarna i Strengbergshuset (Jakobstad), några telefonsamtal senare kunde hon åka dit och kolla ljusförhållandena. Hon bokade på direkten.

Klockan halv två inleddes frisering och sminkning av modellen Lotta, experterna på varsitt område var förstås Jonna Höglund (Polka) och Tanja Cederblom. Ekologiska skönhetsprodukter sponsrades av am Naturprodukter och Ekosoppi. Resultatet blev magnifikt bra, ni får se senare. I frisörsstolen mittemot satt en äldre dam som just blivit permanentad. Hon hade noggrant följt med förvandlingen av modellen från vanlig dagisfröken till underbar sextiotalsbrud. "Ni lägger väl bandet i håret nu?" sa hon när Jonna var klar med stylingen av Lottas pannlugg, "jag skulle vilja se hur vackert det blir när allt är färdigt!" Hon mindes själv sextiotalet och kom med expertkommentarer om läppstiftsfärger. =)

Väl framme på fotograferingsplatsen var det mörk. De stora vita salarna lystes svagt upp av stadsljuset utanför. Vi knixade lite med belysningen men beslöt oss för modelljus istället för blixtar, för att behålla stämningen av de skymda salarna. Det ska bli mycket spännande att se bilderna, jag tror nämligen de är urbra. Tre timmar tog det, och då var modellen rejält trött i fötterna. Förutom White Trash 60s-klänningen fick hon nämligen modella en vintagebrudklänning från 1964, och en liten ekologisk cocktailklänning i guldlamé för bröllopets sena timmar. Klänningarna ackompanjerades av franska Batucada Fashions grafiska smycken. Tack alla inblandade, toppenjobb!

Publicerad 14.12.2013 kl. 10:24

40-talet; photoshoot, makeup, hår och skor

Äntligen lite bilder från 40-talets photoshoot, ni får ha överseende, det är mycket nu. Härliga härliga bilder har Julia Lillqvist knäppt. Det var lite knepigt ett tag under photoshooten, rummet vi valt ut (i Västmanmors Stuga i Jakobstad) var 2,5*3 meter stort ungefär. Ett enda fönster fanns det, och Julia ville supergärna ha naturljus. Fönstret var i nordlig riktning, klockan var över tre på eftermiddagen, det var mulet, svinkallt och utsikten utanför var en föga bedårande sportbutik. Lycka till med det naturljuset. Vi riggade blixtar och gömde oss på minimala utrymmen med reflektorer ett tag, för det var verkligen mörkt som i en säck, och dessutom mycket opraktiskt att organisera med blixtar i det minimala rummet. Men sen, mittiallt hände något. Det ljusnade utanför och vi närmast välte undan blixtarna. Julia fick sitt naturljus, och tack och lov för det. För resultatet och bilderna är fantastiska. 

Vackra modellen Erica hade toppenfärg på sitt hår, och den är alldeles egen och naturlig - så fint. Jonna Höglund på Polka gjorde detta underverk till frisyr med hjälp av ekologiska produkter från Am Naturprodukter. Tanja Cederblom sminkade, som brukligt är, och produkterna är från Ekosoppi. Här följer sminklistan:

Underlag med Sukis foundation (från Swedish Beauty Factory) och Flows mineralpuder, nyansen Porcelaine. Dr Haushkas concealer i T-zonen. Benecos rouge, Mallow Rose, blandad med Laveras rouge Lovely Peach för att få rätt färg och ett ganska kraftigt lager för lagom mycket kindben. Brynen målades med Santes Eyebrow Pencil No1 och stabiliserades med Laveras ögonbrynsgel. För att ytterligare få dem skarpare fyllde Tanja även i dem med en mörkbrun ögonskugga från Sante (Eyeshadow Trio No.6). Eyelinern är Santes flytande, applicerad med en mycket bättre pensel dock än den som medföljer. Ögonskuggan är Benecos Natural Duo Eyeshadow Jungle, den mörkaste nyansen som bas och Dr Haushas Solo No.1 över hela ögonlocket. Läpparna är gjorda med Benecos Dark Red + Benecos läppenna. Fransarna är målade med Santes mascara, och faktiskt efter att de underbara fransarna från Paperself (Swedish Beauty Factory) är påklistrade. Det visade sig vara ett smart drag, för dels blir det på så vis lättare att limma på lösfransarna och dels får man möjlighet att böja till dem med mascaraborsten. Paperself-fransarna är verkligen behagliga att jobba med, stadiga och mycket lättare att hantera och kontrollera än vanliga plastiga lösögonfransar. 

Slutligen måste jag bara visa de söta fyrtiotalsinspirerade skorna som köptes begagnade från en nätauktion enkom till fotograferingstillfället och sedan såldes vidare åt nästa ägare på ett loppis. Mycket välanvända med andra ord. 

Foto: Julia Lillqvist
Design: Ina Nordberg @ Deformed by Ina
Modell: Erica Wenman
Makeup: Tanja Cederblom
Makeup-produkter: Ekosoppi
Hår: Jonna Höglund @ Polka
Hårprodukter: am Naturprodukter
Smycken: Viveca Strömberg

Publicerad 09.12.2013 kl. 15:56

En steampunk-brud

I lördags genomförde jag en första klänningsprovning på en blivande brud, en steampunk-brud. Hon är egentligen utanför projektet White Trash, men hon platsar ändå på sätt och vis. Vi kör samma princip vad gäller hennes klänning, 95% återvunnet material. Och vi utgår från brudens mors brudklänning (bilden), anno 1979. En randig bomullsklänning med rynkad kjol i tre våder, och en tidstypisk fladdermusärm, supervacker i sin enkelhet, sydd av en släkting till familjen.

Vid första provningen, som föregåtts av en måttagning, provar man en så kallad toilé. Det är en första version av brudklänningen, tillverkad i lakanstyg, helst återvunnet förstås. Man korrigerar passformen, gör ändringar i längder, vidder och former, tills både bruden och designern är nöjda. Efter detta följer sedan mönsterändringar och den riktiga klänningen börjar skapas, i sitt riktiga material.

Det är något av det vackraste man kan tänka sig tycker jag, när en äldre slätkings, mammas, mormors, mosters, mormorsmors, klänning kan gå i arv till en yngre. Det skapar ett band mellan generationerna, och historien byggs in i klänningen som en saga. Tänk om Pernillas klänning om 35 år görs om till hennes dotters... Vi får vänta och se, men hur fantastiskt vore inte det. <3

 

Publicerad 02.12.2013 kl. 12:55

Alternativ bukett

Under planeringen av 40-talets fotografering och helhet inspirerade kargheten och tomheten. Hur ödsligt det måste ha känts att som blivande brud vänta hemma medan den blivande maken slogs på fältet. Därför ville jag inkludera en sorts sorglighet. Höstlöven hade precis fallit när planeringen ägde rum, och som alltid påverkas man av det som är runtomkring en just för tillfället när inspirationen ska in. Därför plockade jag höstlöv, snurrade dem till rosor och hängde dem att torka tills det var dags för bröllopet - jag menar fotograferingen. Så skulle en riktig 40-talsbrud ha kunnat göra, i väntan på dagen som det är osäkert om kommer. Buketten vissnar inte, för den har redan vissnat och dött. Men inte mindre vacker är den för det. Axen kommer från bordsdekorationerna på Corinnas, 00-talets bruds, bröllop. Återanvändning, i alla skeden. Foto: Julia Lillqvist

Publicerad 22.11.2013 kl. 11:13

Smycken i fiskskinn

Vår 10-talsbrud, vackra Nina, blev fotograferad av Julia i förra månaden. Klänningen är svartvit och multifunktionell, men ni får hålla ut innan ni får se helheten. Däremot ska vi ta en titt på de härliga smyckena som Madelene Westerlund på Mad(d)e in Bergö gjort. Som namnet avslöjar bor Madde ute på Bergö i Vasa skärgård. Hon driver där sitt företag som erbjuder produkter i fiskskinn samt garvning av fiskskinn och sömnadstjänster. En vän tipsade mej om Maddes fina fiskar, samarbetet påbörjades med att Madde tog en titt på klänningsskisserna och en av mig utvald inspirationsbild.

Materialet som smyckena är tillverkade av är traditionellt garvat laxläder, kemikaliefritt. Till den typen av ekologisk garvning behövs bara matolja, äggula och diskmedel, berättar Madde. Först avlägsnar man kött och fjäll från fiskskinnet, sen blandas ingredienserna ihop och masseras in i skinnen som får mogna ett par dagar. Sedan är det dags att tvätta bort överflödigt fett, och därefter hängtorkas skinnen i solen. När skinnen är nästan torra mjukgör man dem genom att dra dem mot en hård möbelkant, eller genom att gnugga dem för hand. Smyckenas baksidor är gjorda av restbitar av renskinn, och de röda detaljerna är knappar från ett överskottslager. Härligt ekotänk hela vägen. 

Foto: Julia Lillqvist. Design: Ina Nordberg @ Deformed by Ina. Modell: Nina Snellman. Makeup: Tanja Cederblom. Makeup-produkter: Ekosoppi . Hår: Pernilla Lamminen @ Frisering Mari Hårprodukter: am Naturprodukter. Smycken: Madelene Westerlund 
 

Publicerad 20.11.2013 kl. 10:35

60-talet: grafiska blommor

Grafiskt. Ett enda ord beskriver den del av sextiotalet som White Trash-klänningen ska baseras på. Här är skissen. Enkel grundform med bred båtringing, snäv passform med lite vidd i fållen. En "kaftan" i spets som överklänning. Tredimensionella blommor i fållen, i vitt med svarta detaljer. Grafiska snirkliga mönster som sprider sig från blommorna ut på klänningen. Kärlek.

De ekologiska smyckena som ska användas vid fotograferingen kommer från Batucada, formen på dem har bidragit till den grafiska inspirationen. Ta en titt, de är så vackra.

Publicerad 12.11.2013 kl. 10:21

En sjuttiotalsdröm

Här har det varit tyst ett tag, orsaken är att jag börjat ett nytt jobb som projektkoordinator, och White Trash-projektet får så lov att samsas med det. Men, för att kompensera får ni se en färdig White Trash-klänning i sin helhet på två underbara bilder som Jarno Pellinen på Photoshooter knäppt.

Sjuttiotalsklänningen var den första jag började planera, läs mera om den här. En spetsdröm var min plan, och en spetsdröm blev det. I originalet skulle den ha tredimensionella blommor i dekolletaget, men dessa blev sedermera utbytta till spetsblommor som funkade bättre med helheten. 

Fotograferingen ägde rum klockan sju på kvällen vid vår sommarstuga, i slutet av augusti. Platsen valdes för sin lummighet och hur solen skulle komma att ligga vid den tiden på kvällen. Brudmodellen Annika blev utvald bland många vackra kvinnor som sökte, men när vi såg Annika var vi överens, jag, frisören och sminkösen, om att hon var det rätta ansikte för 70-talet. Kravet "hår som når till midjan" gallrade bort några, men Annikas fantastiska hår är helt äkta och passade perfekt. 

Jarno Pellinen, en studiekamrat från förr, stod då på tröskeln till att starta sitt eget företag som fotograf. Vi beslöt att samarbeta i ett tjänsteutbyte, han behövde en logo och grafisk planering, jag behövde bilder på sjuttiotalsbruden. Och bilderna blev fantastiska. Stämningen är drömsk, klänningen kommer bra fram, men på ett konstnärligt och okonstlat sätt. Ett toppenjobb från alla inblandade, helt enkelt. (Lägg märke till de små flygfäna till vänster om bruden - till och med de gjorde ett toppenjobb.)

Foto: Jarno Pellinen @ Photoshooter

Design: Ina Nordberg @ Deformed by Ina

Brudmodell: Annika Ruokolahti
Makeup: Tanja Cederblom
Makeup-produkter: Ekosoppi
Hår: Pernilla Lamminen @ Frisering Mari
Hårprodukter: am Naturprodukter
Smycken: Bobo Holm
Blommor: Sunds Trädgård

 

Publicerad 06.11.2013 kl. 10:18

Behind the scenes: 10-talet

Idén med 10-talsfotograferingen var att göra en modern version av den tidens studiofotografering. Bakgrunderna var ofta föreställande med motiv som salonger och skogar...

Idén med 10-talsfotograferingen var att göra en modern version av den tidens svartvita stela studiofotografering. Bakgrunderna var ofta föreställande med motiv som salonger eller skogar, modellerna var rakt uppställda och naturljuset kom ifrån takfönster. En skog kändes helt rätt. Problemet var alltså: hur får vi in en skog i en studio?

Min första idé gick ut på projicering, alltså att placera en projektor bakom modellen, från vilken ett annat fotografi föreställande en skog projicerades på bakgrunden. Efter noggranna diskussioner med lärare och elever på Novias fotoutbildning, och främst med fotografen Julia Lillqvist, kom vi fram till att den idén troligen skulle skapa fler problem än lösningar. Avståndet mellan projektor och projiceringsduk skulle behöva vara enormt, alternativ kunde projiceringen istället riktats uppifrån. Skulle bakgrunden framstå som lysande? Vi kunde inte lita på naturljus eftersom fotodatumet var i slutet av oktober, även om Campus Allegros studio har stora fönster, så hur skulle blixtljus påverka projiceringen? Kanske helt fräta ut den? 

Övriga idéer; en utskrift på 4x6 meter - väldigt dyrt och framförallt väldigt, väldigt oekologiskt att skriva ut en bakgrund för ett enda användningstillfälle och ödsla massor av papper, färg och energi på det. En målning hade varit ypperligt, men tiden var knapp och i budgeten fanns inga sådana finanser inräknade. Den enklaste lösningen, photoshop, kändes lite, lite som fusk. När vi diskuterade hur man i så fall skulle behöva vinkla och vrida och förstora och förminska bakgrunden på varje enskild bild kom vi fram till att lösningen inte var så enkel ändå.

Men har inte en enda människa en existerande skogsbakgrund då? Teatrar, andra fotostudior, folk med fototapeter? Man ska aldrig glömma en enda kontakt, så jag ringde en fotograf jag praktiserat hos för massor av år sen, och se - där fanns den, bakgrunden. Inte i gråskala, inte en exakt kopia av 10-talets bakgrunder, men alldeles tillräckligt bra. Över 3 meter bred, över 6 meter lång, föreställande en sagoskog i pasteller. Men i editeringsskedet finns förstås alla möjligheter att förvandla ponnypasteller till minimalistisk gråskala. Perfekt, och helt rätt enligt ekotankesättet.

Foto: Julia Lillqvist. Design: Ina Nordberg @ Deformed by Ina. Modell: Nina Snellman. Make up: Tanja Cederblom. Make up-produkter: Ekosoppi & Swedish Beauty Factory. Hår: Pernilla Lamminen @ Frisering Mari. Hårprodukter: am Naturprodukter

Publicerad 30.10.2013 kl. 09:46

 

White Trash är ett pågående designprojekt inom ekologiskt brudmode. Slutprodukten är en kollektion brudklänningar tillverkade av återvunnet material, som ska stå klar våren 2014. Inspirationen kommer från brudmodets förändring från 1900-tal till 1980-tal. Bakom projektet och kollektionen står Ina Nordberg. Här kan man läsa om hur projektet framskrider, från planering till färdig kollektion, men också om annat som tangerar ekologiska bröllop, brudmode och sådant som hör bröllop till. Vill du delta i projektet på ett eller annat sätt? Tveka inte att ta kontakt! Rent geografiskt sett äger projektet rum i Österbotten.

Ina Nordberg - formgivare & klädsömmare

+358503814828, ina.nordberg13@gmail.com, www.deformedbyina.com

Projektet finansieras bl.a. av Konstsamfundet, Svensk-Österbottniska Samfundet, Centralkommissionen för Konst/Österbotten och Eugéne, Elisabeth och Birgit Nygréns Stiftelse.